Sujuva autoilu ja pysäköinti on taattava Espoossa

26.10.2023

Julkisen liikenteen houkuttelevuutta ei pidä lisätä hankaloittamalla autoilua, kirjoittavat kokoomuksen valtuutetut Ulla Palomäki ja Mia Nores.

Pysäköinti ja liikennejärjestelyt Espoossa ovat puhututtaneet taas.

Liikkumisen valinnanvapaus ja sujuvuus ovat yksi tärkeä vetovoimatekijä Espoon kasvussa. Tavaroita ja ihmisiä on päästävä kuljettamaan näppärästi ja nopeasti paikasta paikkaan, ja tähän ei julkinen liikenne tai pyöräily aina sovellu.

Nelipyöräkuljetus on säältä suojassa ja sallii painavatkin tavarat, vaikkapa harrastuksissa kulkemiseen tai ostosreissuilla. Tämän pitäisi olla itsestään selvää kaikille! Pientalovaltaisessa, lapsiperheiden suosimassa Espoossa auton tarpeellisuus korostuu erityisesti.

Sähköautoilu on voimakkaassa kasvussa juuri Espoossa ja on osa vihreää siirtymää. Ladattavat autot ovat jo ohittaneet polttomoottoriajoneuvot ensirekisteröintien määrässä, ja tämän myötä ajoneuvokanta muuttuu päästöttömäksi. Vanhan henkilöauton voi jälkikäteen muuttaa kaasua tai etanolia käyttäväksi.

Julkisen liikenteen houkuttelevuutta ei pidä lisätä hankaloittamalla autoilua. Esimerkiksi vihreä valtuutettu Risto Nevanlinna vaati autoilun vähentämistä Matinkylässä (LV 3.10.2023). Toki Matinkylässä kuten muuallakin pitää liikenneväyliä parantaa. Matinkylässä odottaa myös todennäköisesti aikapommi, sillä sinne rakennettaville 1 000 katsojaa vetävälle liikuntakeskukselle ja 900 oppilaan koululle ei ole tulossa omia pysäköintipaikkoja. Yksi metrolinjako palvelee kaikkea liikkumista? Ei todellakaan, missä on realismi?

Toisena esimerkkinä on viimeaikainen vihreiden ja Liike Nytin rakennuslautakunnassa esittämä yritys viivästyttää merkittävästi Keilaniemen pysäköintilaitoksen rakentamista. Samalla olisi aiheutettu merkittävää haittaa Espoon talouden kasvua tukeville Keilaniemen jätti-investoinneille, joiden pysäköintiratkaisut perustuvat laitokseen.

Ruuhkia on Espoossakin, mutta niin on myös kaikkialla maailmassa, etenkin suurissa kaupungeissa. Ruuhkiin pitää puuttua liikenneverkkoa kehittämällä, sisältäen kevyen ja julkisen liikenteen. Ruuhkissa autolla liikkuvan on mahdollista valita julkinen liikenneväline, jos se hänen reitilleen sopii.

Ulla Palomäki

Kaupunginvaltuutettu (kok.), konsernijaoston jäsen, ympäristötaloustieteen maisteri

Mia Nores

DI, kaupunginvaltuutettu (kok.), ympäristö- ja rakennuslautakunnan vpj.

Julkaistu Länsiväylä-lehdessä 26.10.2023.